Metallica och Tallinn

Gokväll! Äntligen är man hemma från Tallinn. Har varit hektiska 3 dagar. Vi åkte ju i måndags morse som jag skrev om från Arlanda. Väl i Tallinn (45min flygning) så tog vi taxi till hotellet vi skulle bo på, jättefint rum med dubbelsäng och en extrasäng till Camilla. Lite chockerande var dock när man bläddrade på kanalen och hamnade mitt i en P-rulle. Verkade som att pay-tv inte funkade på vårt rum för den kanalen skulle inte varit gratis *s*. När vi kom så packade vi upp och sen gick vi ut på stan. Gick lite på ett varuhus och sen gick vi till Gamla Stan och strosade runt där. Tog lite öl (Nicke) och läsk (jag och Camilla) på några olika uteserveringar. Vädret var ju superfint! När vi gått runt i ca 5 timmar gick vi till hotellet och fixade oss lite samt vilade, sen gick vi till en jättemysig restaurang som låg rätt nära, den hette Zebra. Maten var billig och mycket god, servicen var väl sådär. Enligt Camilla som varit i Estland ett par gånger så kan man inte räkna med den bästa servicen, få restauranger har bra service.

tisdagen så sov vi ganska länge (08.30) sen blev det hotellfrukost (helt OK, de hade i alla fall bacon och äggröra). Efter frukost blev det lite vila, duschning och sen ut på stan för att se om vi hittade något att shoppa. Camilla inhandlade skor, jag hittade en ball döskalletröja inför konserten och Nicke köpte en solhatt. Var mer Metallicafolk som trillade in under dagen, förmodligen hade de kommit med båten. Vi åt lunch och sen gick vi till hotellet för att göra oss i ordning, försökte även få till en träff med Fredrik och hans kompisar som oxå var i Tallinn men de satt i Gamla stan och drack öl. Vi bestämde oss för att äta och sen åka ut till Tallinn Song Grounds. Att rycka en taxi visade sig vara lite klurigt, det var rätt mycket folk som skulle ut dit, typ 80 000 som alla köpt biljett. Till slut fick vi tag i en och kom ut dit strax efter 19.
Det var hur mycket folk som helst, man undrade var tusan man skulle få plats. Till slut hittade vi en grön plätt ca 200-300m från scenen så där la vi oss och njöt i solskenet. “Bullet For My Valentine” var förband men de var jag inte så intresserade av. Istället låg vi och halvsov. Vi fick även tag i Fredrik som lyckades hitta oss och kom och snackade en stund. Han hade varit ute på äventyr på dagen, de åkte nämligen motorcykel från Riga till Tallinn och de hade åkt lite fort så han hade blivit stoppad av polisen. Dock så spelade han dum svensk och slapp de extremt dryga böterna. Kl 21.40 så gick Metallica på scenen (faktist 5min innan utsatt tid). Jag och Nicke gick närmare scenen och storbildsskärmarna och där var ljudet mycket bättre än “uppe” vid vår filt. Konserten var grymt bra och de spelade följande låtar;

Creeping Death
So What
Seek And Destroy

Länkar till recension: Aftonbladet och Expressen

Jag tog en del bilder och lite snuttar, blev inte så bra men det kommer lite bilder härnere på publiken m.m.

En häftig grej var när alla 80 000 skulle gå tillbaks till Tallinn, poliserna hade stängt av gatan in mot stan samt alla sidogator så 80 000 pers gick på gatan och störde hela Tallinn. Det var rätt coolt för helt plötsligt hör man jubel långt långt borta och sen kommer det närmare och närmare och så jublar alla runt oss och det fortsätter framåt, som en våg fast med hurrarop, hur ballt som helst. Vi är tillbaka på hotellet vid 1-tiden och jag är helt slut efter allt promenerande. Lägger huvudet på kudden och somnar direkt.

Onsdagen.

Vaknade vid 9-tiden och går ner och äter frukost. Sen gick vi upp och gjorde oss i ordning, packade väskorna och sen vilade vi till kl 12 då vi gick ner och checkade ut. Fick lämna bagaget i deras bagagerum. Sen gav vi oss ut på stan. Jag var lite sugen på att handla en väska vilket jag sedermera gjorde. Så både nya skor, väska och tröja blev det i Tallinn. Handlade även massa sprit och cigaretter till folk på jobbet. Nicke inhandlade oxå massa kläder på Säppelä, de hade massa fint där. Vid 14-tiden gick vi till Café Island (granne med vårt stamställe Zebra) och åt lunch/middag. Jag åt carbonara och den var mycket god men servicen var usel. Vi fick till slut ropa på servitrisen att vi ville beställa. Förmodligen berodde det på att de var rätt dåliga på engelska. Vi åt vår mat och sen tog vi taxi till flygplatsen. Väl där så fikade vi lite och sen var det dags för boarding, alltså, på vägen till Tallinn åkte vi litet plan men det här planet hade bara propellermotorer, inte kul alls. Blev lite nervös trots att jag inte är flygrädd längre. Dock gick det ju bra, sitter ju och skriver det här nu. Men checka in bilden längre ner.
Nu skall jag bara posta det här meddelandet och lägga in bilderna sen är det nog sängdags, jag är lite småkrasslig.

Men vi hade tre TOPPENDAGAR i Tallinn! och Metallica är superbra!!