BloggportalMammabloggar
Om du anger koden annakarlsson i kassan hos Nillas Handelsbod får du 15% rabatt på all lantlig inredning

Efter att ha sovit bort nästan halva dagen så kände vi att en liten utflykt vore på sin plats. Jag har sagt att jag skulle vilja åka till Värmdö då jag aldrig varit där. Vi bestämde oss för att åka till Siggesta gård för att se vad det är för ställe. Vi har läst mycket gott om det i olika bloggar och ville utvärdera lite själva.

Melvin ville klä upp sig i sina nya kläder och skor <3

Vi var där ganska sent och behövde börja med att äta. Vi hade tänkt att barnen skulle få äta barnbuffén men då inget av “vuxenalternativen” tilltalade oss samt att prisklassen var lite för dyr för sen lunch så blev det att vi hamnade i Cafet/Orangeriet. Där åt barnen pannkakor vilket de båda älskar. Mitt första intryck av cafét var kanske inte det bästa. För oss så fanns det smörgåsar eller varmkorv/pannkaka att välja mellan. Det var extremt utplockat och fanns bara 2 sorters smörgåsar samt en som jag var osäker på vad det var (visade sig vara rostbiff men som stod på ostsmörgåsarnas plats). Vi valde varsin smörgås (och vips var ännu en sort slut). Det kom dock lite påfyllning under tiden vi var där. Barnen som inte dricker kolsyrat ville ha festis, men nej, det var slut och det fanns bara att välja på det som stod framme, chansade på en äppelmust och som tur var gick det hem.

Både jag och Nicke fick någon känsla av att det skulle vara lite ekologiskt (kan ha lurat oss på Saltå kvarn produkterna) och blev lite paffa när maten serverades på papptallrikar med plastbestick och plastglas. Kaffet vi köpte kom i pappmuggar.

Eftersom vi skulle vidare så köpte vi inget aktivitetsarband till oss eller barnen, men hade vi gjort det hade vi kunnat prova på en mängd aktiviteter. Felix hade varit för liten för de flesta tror jag men Melvin hade älskat det. Får bli en annan gång. Priset för armbanden är 100kr för barn och 175kr för vuxen, givetvis kan man betala bara för de aktiviteter man vill göra.

Omgivningarna var mysiga och det fanns lite att titta på även om man inte betalade för aktivitetsarmbanden. Det fanns två kaninburar där barnen fastnade ett tag samt att de lekte i en kiosk. För de mindre fanns även bobbycars och andra bilar att åka på. I djurväg så fanns hästar (vi såg ponnyridning när vi kom) samt getter och höns. Vad jag saknade var att man inte kunde klappa dem. När vi åkte såg vi även att de hade en hage med alpackor, de lyste dock med sin frånvaro just då.

IMG_4743 IMG_4746 IMG_4747

Vill man övernatta så kan man göra det också. De håller på och bygger ett nytt hus med rum som står färdigt nu i augusti.

Så var vad då helhetsintrycket på det vi provade? Jag skulle nog säga *** av 5 . Mina barn är vana vid ex Torekällberget där man får gå in och hälsa/klappa på djuren, det hade varit ett plus här. Ett stort minus var att väldigt mycket var slut på fiket och att det serverades med engångsprodukter. Ett stort plus är de öppna ytorna som våra barn älskar, det är lite en frihetskänsla att springa iväg utan att ha mamma och pappa hack i häl samt att våra smörgåsar/fika och pannkakor var riktigt goda.

Imorse kikade jag in hos Melvin och det såg inte kul ut, grejor överallt. Bad honom att städa upp men samtidigt även plocka undan sånt han inte leker med (typ massor). Detta var tydligen lite jobbigt så jag fick gå upp och hjälpa till.

Vi satt i flera timmar och rensade leksaker, sorterade upp, gick igenom böcker och alla målarböcker och papper. Det blev en ofantlig mängd med skräp och en stor påse som fick flytta in till Felix.

Såhär såg det ut när Melvin påbörjade det hela…. förstår att han kände att det blev lite jobbigt att städa

150726

Efteråt så hade vi som sagt var rensat massor. Två lådor i hans hylla är nu tomma. Däremot kom han på att Brio järnvägen var tvungen att byggas upp så det blev inte någon bild på ett helt “städat” rum 😉

Måste säga att vi har haft enorm tur under vår lilla husbilssemester i Småland, Blekinge och på Öland. Det har visserligen inte varit några 30 grader i skuggan men vi har haft soligt/molnigt hela tiden och har det kommit regn så har det varit på natten eller när vi kört. En dag visste vi skulle bli regnig så så åkte vi på utflykt.

Vi har hunnit med att besöka 4 stycken campingar. Vi började på Orrefors Camping (som vi alltid återkommer till, så mysig), fortsatte till Långasjönäs, sedan en natt i Böda Hamn (deras ställplats) och sedan ner till Stenåsa camping på södra Öland. Vi avslutade med 2 nätter i Orrefors.

Bjuder på lite bilder från resan

IMG_4510 IMG_4513

IMG_4688 IMG_4504 IMG_4507

Ovan: Mysiga Orrefors camping. Första vändan var det rätt tomt med husvagnar/husbilar så vi hade gott om lekyta.

IMG_4520 IMG_4539

Ovan: Bilder från Långasjönäs camping. Här skuttade det runt vildkaniner och så fanns ju forsen som man kunde gå till. Min bror och de stora barnen gick över forsen vilket barnen tyckte var jättespännande.

Ovan: Vi var en sväng inne i Karlshamn och gick utmed en liten promenad. Vi stannade också till på Vägga  Fisk & delikatessrökeri, bästa rökta fisken jag ätit i sommar. Så himla gott. Väl värt ett besök. Deras restaurang såg inte helt fel ut heller, massa god mat.

Ovan: Från Böda Hamn där vi stod utan elplats

IMG_4616 IMG_4617 IMG_4642

IMG_4648 IMG_4649 IMG_4655 IMG_4656

På Öland hann vi med en natt i Böda Hamn, tyvärr på plats utan el så vi stannade bara över natten. Vi fortsatte ned till Eketorp och gick där (de hade stridsdagar, mer om det sen) och sedan blev det Stenåsa Camping på Ölands östra sida. Det var en fin camping men lite blåsigt. Ett besök på Ölands Södra udde blev det också. Där besökte vi Naturum och Långe Jan.

Vi har slagit personligt rekord i att vara borta på campingtripp. 1.5 vecka har vi varit borta nu. Vi har varit i Småland, Blekinge och på Öland. 4 olika campingar har hunnits med och lite sevärdheter har vi också varit på.

Kommer bjuda på inlägg när vi landat här hemma. Just nu känner jag mig lite sliten och trött.

Vi har haft ett lånat litet bord när vi varit ute med husbilen. Det är lite rangligt men framförallt är det för litet för oss.

Nu har jag klickat hem detta från Outnorth och hoppas att det kommer vara bra till oss. Det är höjbara/sänkbara ben och det är stort och rejält.

Det är inte superbilligt så nu har jag höga förhoppningar om detta. Det bästa var att Outnorth fanns hos loppishopping så jag fick 37 poäng i återbäring när jag handlade via dem.

Någon som har erfarenhet av Outwell-Hamilton ?

Namnlös

BarnLandning1000

Att det är viktigt att läsa för sina barn och även med sina barn känner vi nog alla till. Vi har faktiskt läst för Melvin sen han var liten och detsamma gäller för Felix. Så länge barnen sov i spjälsäng så läste vi för dem innan sovdags. Båda barnen har varit så att de kommit med pekböcker och läsböcker och velat att vi läser. När de väl flyttat till “stor säng” så har vi legat bredvid och läst (Felix sover i spjälis än).

Melvin älskar böcker och vill att vi läser varje kväll. Under en period när han var 5-6 år så var det bara Halvanböckerna som gällde. Numera står de i Felix rum och har blivit utbytta mot böckerna om Jack, Lasse-Maja böckerna och lite mer spännande böcker. Felix favorit just nu är Pino.

Det är spännande att läsa att en 17-åring som kommer från ett läsande hem har ett ordförråd på 50000-70000 ord medan en som inte gör det har 15000-17000 … rejäl skillnad.

Vill ni också få hem fina böcker anpassade för just ert/era barns ålder? Då har Barnens bokklubb just nu ett erbjudande till er. Om ni klickar på länken HÄR så får ni se de olika bokpaketen ni kan välja mellan.

Den enda kostnad som tillkommer är 39kr i porto. Ni kan läsa mer om deras regler och vilka åtaganden du har här

landskap-580x580

Det är märkligt hur man kan längta efter att få gå att jobba efter att ha jobbat hemma i fyra dagar 😉

Den här salmonellan driver mig till vansinne. Nu blir det provtagning sista veckan på Nickes semester (ev fredagen innan) och så hoppas vi att 4 veckors semester gör att båda barnen är friska. Det viktigaste är åtminstone att Melvin blir frisk med tanke på att skolan börjar i augusti.

Som sagt var, det här med att längta efter jobbet. Fyra dagar hemma med barnen är i och för sig mysigt men man känner också att man vill jobba när man har förtroendet att i denna situation få jobba hemifrån. Fast det är lite som en kollega sa… känn inget tvång att jobba hela dagen, kanske är det lättare att du jobbar lite på kvällen också. Så får det nog bli om detta skulle fortsätta efter semestern. Då blir det kanske 4-5 timmar effektiv arbetstid på dagen och sedan resterande timmar på kvällen. Barnen tycker ju inte det är så kul med en jobbande mamma.

Nu blir det jobb på kontoret resten av veckan. Så skönt!

Ibland blir man förvånad över hur korkade människor det finns, det är nästan så jag undrar om detta är på riktigt?!

Ingen ska tvingas äta halalkött

Nu har det hänt igen. Jag kom hem med fel vara. Det är inte första gången jag tar något från en hylla och så visar det sig att de ställt något annat liknande på just den hyllan. Jag har kommit hem med blöjor i fel storlek för att jag inte kollat ordentligt, fel sorts tacokryddor m.m.

Idag var jag på leksaksaffären och köpt lite såpbubblor och en typ “pistol” som gör bubblor. Sprang då på en fin pool som jag tänkte att killarna skulle kunna njuta av nu i sommar. Den var rätt stor så även jag och Nicke skulle kunna rymmas i den. Väl hemma packar jag upp poolen och då visar det sig att det är den här (jag skulle alltså inte tagit kartongen bakom den främre)

150702

Suck. Grannen föreslog att jag skulle skutta in i den så hon fick fota… haha, skulle inte tro det. Felix blev dock glad så han får inviga denna pool imorgon. Lite surt var att den var 100kr dyrare än den stora. Jaja, så är det när man inte kikar så noga och inte orkar åka och byta.

Idag har en av mina bästa vänner fått sin andra dotter. Ser så fram emot att de kommer hem, landar och bjuder över mig på en fika så jag får bebisgosa 😉

Grattis finaste familjen Widerberg

Nya prover lämnade till vårdcentralen och på torsdag så vet vi förhoppningsvis om barnen är friska och kan gå till förskolan och fritids.

Vi jobbar bara nästa vecka och sen har jag semester i tre veckor och Nicke i fyra veckor. Inga direkta planer än men det lär bli några turer med husbilen.

Satt och drömde mig bort igår, kikade på nya fina husbilar med bättre planering. Drömmen vore ju en med antingen dubbelsäng för mig och Nicke och en nedsänkbar säng för barnen alternativt en husbil med våningssängar för barnen och alkov för oss vuxna. Vore skönt att inte behöva fälla upp och ner sittgruppen utan att alltid ha den att sitta vid.

En lottovinst vore på sin plats :-)

Igår så tog vi premiärturen med husbilen. Med nytt batteri i bilen kändes det tryggt att ge sig iväg. Vi åkte till Gisesjön där mamma och pappa och min bror med familj var.

Vi lyckades klämma in vår lilla bil på samma sida som övriga familjen och där har vi haft det bra. Barnen sov bra i husbilen och Felix vaknade inte förrän 9.30, lyxigt.

Frukost i solen och sen lite härligt häng innan vi åt lunch och åkte hem.

150628 150628_1 IMG_4432 IMG_4435

Barnen kretade och hade superkul med några snurror som man sköt iväg. Felix var bara lycklig över att kunna springa fritt utan att någon sade till honom. Att sen få hänga med storebror och storkusinerna var också kul. Felix fick kreta med en potatisskalare och var mäkta stolt.

Idag har vi haft besök av en klasskompis till Melvin så han fick leka av sig lite, vi passade även på att gå upp en sväng till skolan och hämta Melvins sommarpresent.

Har även bokat tid till Melvin hos läkaren i Järna, vi behöver nämligen friskhetsintyg på båda barnen innan de kan återgå i verksamheten. Vi hade tur och fick en tid på måndag morgon så vi får hoppas att vi har två avföringsprover att lämna då och att båda med lite tur visar att barnen är friska. Annars blir det inget mera förskola/fritids/jobb innan semestern.

Det har varit en tuff tid att vara hemma så länge, speciellt eftersom vädret inte varit så kul. Svårt att aktivera barnen på samma vis som på fritids/förskola när de inte vill gå ut.

Nä, håll nu tummarna för att båda barnen får positiva besked i slutet på nästa vecka.

150625

Felix älskar vattenlek och kan roa sig hur länge som helst med det. När vi är hos mina föräldrar som har pool så brukar han ha en petflaska och ta vatten i, spännande när det kommer bubblor.

Ikväll var vi och hämtade ett paket från Lekmer, de hade rea på detta lekbord och när vi kom hem byggde jag ihop det (enkelt) och sen har han lekt med det nästan en timme. Kommer nog bli poppis det där. Får se om vi hämtar upp lite sand också så han kan leka med både sand och vatten.

Vad gillar era 2-åringar att göra?

Jag tror nästa inköp blir en liten pool så barnen kan bada när det förhoppningsvis blir varmt ute.

150622Barnen

Mina två knasungar. Dessa har nu båda två salmonella. Eller Felix blev ju dålig strax efter vi kom hem men vi fick svaren på avföringsproven först idag. Nu får han och Melvin vara hemma denna vecka och så blir det nytt prov på Felix lämnat på måndag. Sen hoppas vi det visar negativt. Läkaren berättade att 60% av barnen är friska och visar negativt för salmonella efter tre veckor, 90% visar negativt efter 5 veckor och så finns de där 10% som har kvar bakterien i upp till ett halvår (fasa).

Vi har ju vabbat och jobbat hemma omlott här sen 9 juni och det är nog lite trist för både Melvin och Felix. När Nicke är hemma så vabbar han medan jag har förmånen att kunna jobba hemma men kan då inte aktivera barnen på samma vis (skogspromenader), utan jag måste vara standby och svara på mail med mera. Tur ändå att jag kan jobba hemma för annars skulle vi inte vara rika här hemma inte.

Båda barnen är faktiskt pigga och glada och båda är som helt friska men med denna bakterie. Melvin var vi med på Karolinska och de sa att när han är bra i magen (bajset är ok och inte diarré) så kan han gå. Han är bra i magen nu men får vara hemma ändå eftersom lillebror ändå är hemma. Felix, han är alltid kass i magen så det är liksom ingen skillnad på honom nu med salmonella eller som han är vanligtvis.

Vi har nog ändå varit rätt så förskonade då barnen ganska fort blev pigga. Var bara när de hade hög feber i 1,5 dag var som de var riktigt dåliga. Håll nu tummarna för att provet nästa vecka kommer visa negativt. Känns tungt om vi måste vara hemma ännu en vecka.

Någon annan som drabbats av salmonella? Hur lång tid tog det innan ni/era barn blev friska?

Nu skiner solen här i Mölnbo. Härligt. Har regnat konstant i nästan två dagar och jag kände mig något less på det. Midsommarafton spenderades inomhus men vi hade trevligt ändå.

10393157_10153898836305130_6966509702505264845_n

Idag har vi varit en sväng till Helgö och fått lite miljöombyte. Vi blev bjudna på lunch och fika där. Trevligt. Barnen var kittade ifall de skulle vilja vara ute och leka. Felix skulle absolut ha mössa på sig och man orkar inte alltid bråka med en bestämd 2-åring 😉

Sen har vi fixat en glasstårta och kalasat på den samt att barnen fått lite myskväll med chips.

Nu blir det snart sängen för minstingen och vi andra äter en lite sen middag bestående av varma mackor :-)

IMG_4378 IMG_4376

Kul att någon uppskattar vädret. Det var Oh och wow över allt vatten och hur det liksom rann över i stuprören. Själv ville jag bara till bilen :-)

Så fin i nya regnsetet från Maxomorra, det är lite stort än men funkade.

När vi åkte och handlade såg vi att det var ett gäng tappra människor som var nere på vårt midsommarfirande, vi valde dock att avstå för det var som sagt var inte lite det regnade.IMG_4379

Vi har ju varit hemma med barnen sen 9/6 eftersom Melvin fick salmonella. Vi behöver inte vara isolerade men det blir ändå långa dagar hemma när man vabbar/jobbar hemifrån. Barnen och vi behövde livas upp lite så till lunch blev det plättar med glass och jordgubbar. Jag och Nicke som inte förberett någon midsommarmat handlade till midsommarlunch. Vi åt sill och färskpotatis och ägghalvor, räckte fint för oss.

Glad midsommar till er alla!

Båda barnen somnade strax efter kl 19, det har inte hänt sen vi kom hem från Turkiet. Det har blivit senare kvällar eftersom vi haft VAB i 10 dagar.

Ikväll somnade de dock båda två direkt. Melvin somnade på soffan (förstår honom, var ju trist fotboll på tvn) och Felix lade jag strax efter 19 och han tvärslocknade.

Nu lyxar jag i soffan med lite lakritsdroppar från Lakritsroten och några Lakrids D från Johan Bülow.

4735558030_8b3fbe8def

Gillar halvdagar. Idag jobbade jag i och för sig hemma men det var skönt att inte behöva sitta vid köksbordet hela dagen. Synd bara att vädret är så trist. Hade gärna suttit ute med en kopp kaffe, men här är grått och trist.

Funderar på om vi ska hitta på något imorgon men vädret ska tydligen inte bli bra alls.

Hur ska ni fira Midsommar?

Jag har en så himla omtänksam fd jobbarkompis som alltid kommer ihåg när jag fyller år. I år när jag fyllde 40 så hade hon skickat pengar till mig. Här är resultatet av pengarna. Tack Babs för att jag har lite mysigare på min framsida <3

En härligt blå hortensia och margueriter samt blomjord blev inköpet. Älskar hortensian.

Är ni glasögonbärare som mig?

Jag har länge tänkt att jag skulle göra en synundersökning då det var rätt många år sedan jag sist gjorde en. När vi var i Turkiet så träffade vi på Veli som är ägare av Öga Optik. En mycket trevlig man som bott i Sverige och därför pratar svenska utan problem. Han berättade lite om priser på glasögon och hur det gick till att handla ifrån honom.

Han delade ut en del reklam och hälsade oss välkomna till hans butik i Antika Side om vi var sugna på snus, Gevaliakaffe eller kanske saltlakrits :-)

Jag tänkte lite på det här med glasögon och blev lite sugen. Cirka 1700kr skulle det kosta för mig och då skulle det ingå synkoll samt att det var andra glas än de jag hade idag och med alla tänkbara behandlingar på glasen. Det finns även 3D glas men de är dubbelt så dyra och det var inte riktigt glasögon jag tänkt spendera semesterkassan på.

Vi gick i alla fall förbi hans butik och tog oss en kopp kaffe. Jag hittade bågar jag gillade och lovade att tänka på saken.

Veli och Öga Optik är kända för sin goda service och jättemånga har rekommenderat honom på Facebooksidan “Vi som älskar Side”. Någon dag gick och jag fyllde 40 och då var en av presenterna att jag fick ett par glasögon. Superpresenten.

Jag ringde Veli och dagen efter kom de och hämtade upp mig och min mamma på hotellet, körde oss till Kumköy där de samarbetar med en ögonläkare. Han fotade och kollade mina ögon samt att jag fick prova att läsa bokstäver. Därefter tillbaks till Öga Optik där de kollade mig lite till och så valde jag bågar. Min kära mor betalade och sen kördes vi tillbaka till hotellet. Dagen efter låg glasögonen i receptionen. Snacka om service.

Lila bågar. Dessutom hade min syn inte försämrats mer än pyttelite, däremot hade min axel ändrats och det mina vänner märks :-)

Pris? Jo 500 TL (ca 1500kr till den kurs som var då). Visst kan jag hitta billigare glasögon hemma men det kändes ändå tryggt att fixa glasögon hos Öga då de fått så goda recensioner både vad gäller service och kvalitet på glasögonen. Vi träffade lite andra svenskar i butiken och de köper inte glasögon någon annanstans.

Idag har Nicke monterat ihop Felix balanscykel. Den är av märket Pinepeak som finns på Jollyroom. Felix hade själv valt en i rosa, tror det är hans favoritfärg :-)

Just nu har de rea på dem och de kostar 499kr.

montering av cykel balanscykel jollyroom pinepeak balanscykel

Den cykeln Felix har är en 10 tums cykel men den var lite lite för hög för honom. Någon eller några cm till så kommer den vara perfekt. Just nu är han lite för rädd för att prova, men vi kommer öva vidare här under sommaren. Han är så sugen men blir lite rädd att han ska “vavva” (= ramla).

#jollyroom #pinepeak

IMG_4168 IMG_4173

Här är vi hos Malin och Ahmet för att äta middag. De har restaurangen Side Friends,. Den här ligger utanför gamla stan och ganska nära Side Resort. Här blir man alltid trevligt bemött och Felix var i himmelriket. Jag menar kolla in deras “lekhörna” de har på sidan av restaurangen. WOW på den.

Det finns bord precis vid den så man har bra koll på sina barn… (fast ändå lyckades Felix smita iväg).

Maten är riktigt god och de har gjort så himla fint med alla växter. Har du tur så finns det dessutom kladdkaka eller morotskaka till kaffet :-)

Idag så var Felix lite dålig på morgonen så jag och Melvin åkte själva iväg till Gisesjön där mina föräldrar stod med husbilen. Vi pratade och fikade och kikade lite på badplats/klippor. Kan nog vara mysigt att åka dit någon helg. Vädret var toppen, 26 grader i skuggan. Det blåste lite vid sjön så det var faktiskt nästan lite “kyligt”.

Var skönt att komma hemifrån en stund och bara få hänga med Melvin. Sen premiärkörde jag vår nya bil. Eller ny, nu har vi haft den i 1,5 månad så det var verkligen på tiden att jag körde den.

Vi kom hem igen på eftermiddagen och då hängde vi ute både på fram och baksidan. Ungarna har lekt med en boll och Felix har även lekt med lite leksaker på baksidan. En bra dag även om jag varit trött (efter att ha vaknat ett flertal gånger i natt för att byta blöja och trösta febrig Felix).

Vad har ni hittat på i värmen?

Här har vi precis landat på Arlanda och Melvin ser något sliten ut. Efter ett dygn med springande på toaletten och feber så var vi äntligen hemma. I tisdags så var Melvin inte bättre så vi ringde 1177 som sa att barn med hans symptom och som varit utomlands alltid skall åka in till sjukhuset.

Vi åkte in till barnakuten på Huddinge sjukhus och fick där lämna lite prover och få goda råd kring hur vi skulle få i Melvin vätska. De tog ett avföringsprov och det var tur det för det visade sig idag att det innehöll salmonella.

Som tur var så har vi haft god handhygien samt rengjort toalett och bytt handdukar ofta sedan i tisdags. Nu smittar inte salmonella så lätt utan det är bara via avföringen som det smittar vidare och här tvättas händerna noggrant efter varje toabesök och handsprit har införskaffats.

Nu är Melvin på bättringsvägen och äter och mår i stort sett som vanligt. Däremot vaknade Felix inatt och var som en kamin så då fick vi åka in och kolla honom också idag. Dock lämnar vi avföringsprov först på måndag. De tog sänka på honom och han hade 69 samt att han var lite röd i ett öra och var rosslig. Han fick antibiotika utskrivet men det har inte varit det lättaste att få i honom….. vi får se hur det går…

Nu håller vi tummarna för att han inte har salmonella men det troligaste är nog att han har det. Nu på kvällen byttes två mindre trevliga blöjor. Blir lite VAB framöver med andra ord.